“Het unieke aan de virtuele vrijwilligersmarkt is de toegankelijkheid en het interactieve element”

Tekst: Sabine Ridderhof

VR tours zijn op zich niets nieuws volgens Bas Reichgelt, de ontwerper van de digitale vrijwilligersmarkt. Toch is het virtuele platform van de vrijwilligersbeurs onderscheidend in zijn soort. “Het is voor mensen makkelijk te gebruiken. Bovendien is het interactief wat maakt dat mensen langer blijven hangen.”

Trots laat Bas Reichgelt zijn nieuwste creatie zien: de vrijwilligersmarkt in 3D: een virtueel platform waar 60 organisaties in De Ronde Venen en Uithoorn zich presenteren met een eigen digitale stand en hun vrijwilligerswerk onder de aandacht brengen. Bezoekers kunnen hier 24 uur per dag via hun telefoon, tablet of pc “rondslenteren”, op linkjes klikken, filmpjes en foto’s bekijken en contact leggen met de organisatie van hun keuze. Bas: “Sluit je ogen maar eens, doe alsof je bij de ingang staat van bijvoorbeeld de jaarbeurs, en wat zie je dan. Een ingang met wat stands. Je loopt er naartoe en je kijkt rond. Dat is precies wat deze vrijwilligersmarkt doet…”

“Je ziet veel te veel VR tours

die technisch prima in elkaar

zitten, maar de gebruikers

hebben geen idee wat ze moeten doen.”

Zijn liefde voor 360 graden fotografie maakt dat hij dit soort projecten naast zijn werk bij een wereldwijd e-commercebedrijf aanpakt. “Enerzijds is het een kwestie van steeds maar nieuwe dingen proberen totdat het werkt, anderzijds heb ik heel veel hulp van mijn kinderen. En op YouTube kun je veel vinden. Ik heb er dan ook veel uren ingestoken, voordat ik een compleet project als de vrijwilligersmarkt in elkaar kon zetten.”

VR tours zijn er in alle soorten en maten, maar dit platform is volgens Bas onderscheidend in zijn soort.  “Je ziet veel te veel VR tours die technisch prima in elkaar zitten, maar de gebruikers hebben geen idee wat ze moeten doen.” Zijn belangrijkste leerpunt is dat het toegankelijk moet zijn voor iedereen. “Dat is de enige manier waarop een virtuele beurs zoals de vrijwilligersmarkt werkt.”

Interactie

Voor de virtuele bezoeker is het volgens Bas veel interessanter als het interactief is. Hierdoor krijg je langere bezoekerstijden. “Op Google Street View kun je alleen maar navigeren tussen de verschillende panorama’s. Met een interactieve panorama zoals op de virtuele vrijwilligersmarkt kun je allerlei dingen koppelen, zoals foto’s, video, eCommerce, teksten, 3D objecten, andere websites, noem maar op.” Bas heeft berekend dat de gemiddelde tijd die mensen spenderen op dit platform 4 minuten is. “Dat is voor internetbegrippen echt heel lang.”

Toekomst

Virtuele rondleidingen zullen volgens Bas nooit een fysieke ontmoeting vervangen, maar met de nieuwste technologie komen we er virtueel heel dichtbij. Hij noemt voorbeelden als chatrooms op een virtuele beurs waar je een persoonlijke uitleg kan krijgen of met andere mensen gedeelde interesses kan bespreken. Of virtuele rondleidingen onder begeleiding van een gids voor mensen die slecht ter been zijn. Winkels, musea en showrooms kunnen met deze techniek zichzelf profileren naar een veel breder publiek. Volgens Bas zijn virtuele platformen juist een stimulans om mensen te prikkelen om het “in het echt” te gaan zien. “Neem bijvoorbeeld een foto van de Nachtwacht in een boek. Als je een mooie foto daarvan ziet ben je juist meer geneigd om naar het Rijksmuseum te gaan om een “echte” Rembrandt te zien….